
Arbetar du inom kommunikationsbranschen har du antagligen någon gång hört talas om galan Årets Byrå. Detta är ett prestigefyllt event där konsultföretaget Regi ska utse vinnare inom en mängd olika kategorier såsom Content, Digital, Event & Brand Experience, Media, Reklam, PR samt Varumärke & Design. Över 300 kommunikationsbyråer i Norden blir nominerade varje år, vilket är en ära i sig, och vinnarresultatet baseras på noggranna studier och över 4 000 anonyma kundutvärderingar. Ansökningarna för år 2020 är redan igång, men nedan får du en axplock av de byråer som var nominerade till Årets Byrå 2019:
CONTENT
Chiffer
Nyheter365
Populate
EVENT & BRAND EXPERIENCE 7-25 MKR
Aventi
Ciceron Group
Concept Store
MKTG Sweden
SPG Event
MEDIA
AdOn
HowCom
MASH Analys & Mediebyrå
Mindshare
Scream
TBS Mediabyrå
Tre Kronor Media
PR 15+ MKR
Identx
New Republic
Welcom
Wenderfalck
Westander
Vad är Årets Byrå?
Det är en studie och gala som genomförs varje år i Sverige, Finland och Norge. Bransch- och kundstudien genomförs av Regi och stöds av Sveriges Mediebyråer, Sveriges Annonsörer, KOMM, Sveriges Kommunikatörer, Swedish Content Agencies, Sveriges Marknadsförbund samt Sponsring och Eventsverige (SES) för att ta reda på vilka kommunikationsbyråer som har nöjdast kunder. Kunderna har alltså möjlighet att anonymt utvärdera de byråer som är nominerade och ger på så sätt en ärlig insikt om hur samarbetet fungerar. Det är den största studien i sitt slag och har pågått sedan år 2000 och har alltså precis avslutat sin 19:e omgång. I Årets Byrå ingår kategorier som Event & Brand Experience, Content, Digital, Media, Reklam, PR samt Varumärke & Design och varje år utses tre vinnare i varje kategori, vilka presenteras på galan som anordnas av Resumé.
Hur gör man för att delta?
De företag som var nominerade till Årets Byrå 2019 kunde börja anmäla sig själva till Regi under augusti och september år 2018 och detsamma gäller för de som vill delta i Årets Byrå år 2020, men då sker i stället anmälan under år 2019. Företagen och deras inskickade kundlistor kommer sedan att utvärderas via mail och telefonintervjuer för att sedan eventuellt nomineras under december/januari. Själva galan äger rum i februari och där vinnarna av Årets Byrå utses i kategorierna Event & Brand Experience, Content, Digital, Media, Reklam, PR, Varumärke & Design m.m.
Det är helt kostnadsfritt att delta så ta tillfället i akt och skicka in anmälan för ditt företag i höst för nästa års studie! Besök webbplatsen för Årets Byrå för att ta reda på hur ni ska gå tillväga och vilka kvalifikationer som gäller för att få vara med. Både att nomineras och utses som vinnare är ett otroligt fint betyg och kan dessutom hjälpa till att upp ögonen för förbättringar och utveckling. Stort lycka till!