
Inför en flytt är det mycket som behöver ordnas ー flyttbil ska bokas, kartonger ska packas, avtal ska sägas upp och den nya adressen ska anmälas till Skatteverket. Och din gamla bostad ska städas. Vad ingår i en vanlig flyttstädning, vad händer vid en missad flyttstädning och vilka ersättningskrav kan den nya ägaren/hyresgästen ställa? Det ska vi reda ut nu.
Att flytta till en ny bostad är ofta förknippat med en positiv upplevelse. Men det är många moment som ska bockas av innan du kan öppna den där första kartongen och ställa dina favoritsaker på plats i ditt nya hem. Som till exempel städning. Undermålig flyttstädning är något som alltför ofta leder till konflikter mellan den som lämnar och den som flyttar in i bostaden. Att bostaden är dåligt flyttstädad beror i många fall på tidsbrist, lathet eller att personen som städade inte visste vad som skulle städas.
Var finns information om vad som krävs vid flyttstädning?
Vad som ingår i en flyttstädning är inte reglerat i lag, men i generella drag innebär en flyttstädning att ingen smuts ska finnas kvar. Endast sådant som beror på ålder eller slitage får vara kvar. Vill du vara säker på att inte få några ersättningskrav från den nya ägaren/hyresgästen är det viktigt att du tar reda på vad du behöver göra. Oftast får du information från din hyresvärd om vad som behöver städas i samband med uppsägningen, annars bör du fråga.
Äger du din bostad finns en klausul om att bostaden ska vara slutstädad i köpekontraktet. Även Mäklarsamfundet har riktlinjer för vad som ingår i en flyttstädning.
Exempel på vad en flyttstädning innebär:
- alla målade ytor i bostaden rengörs, även taket
- utrymmen bakom elementen rengörs
- armaturer tas ner och rengörs
- fönster tvättas in- och utvändigt
- golv, lister och trösklar rengörs
- garderober och skåp rengörs in- och utvändigt
- spisen tvättas in- och utvändigt
- köksfläkt och ventiler rengörs
- kyl och frys avfrostas och rengörs
- toalettstol, handfat, duschkabin/badkar rengörs in- och utvändigt
- golvbrunnar rengörs
- tvättmaskin, torktumlare och torkskåp rengörs
- förvaringsutrymmen rengörs
- källarföråd/vind rengörs
- tomt och trädgård ska lämnas i vårdat skick.
Vad händer vid en missad flyttstädning?
En missad flyttstädning kan bli kostsam och leda till krångel. Om du har slarvat med städningen kan du antingen behöva åka tillbaka för att städa ordentligt eller betala ersättning till den som utför städningen ー antingen den nya ägaren/hyresgästen eller den städfirma som anlitats.
Vilka ersättningskrav kan ställas?
Om du städat dåligt kan den nya ägaren/hyresgästen skicka ersättningskrav till dig. Skulle du vägra att betala för städningen kan den nya ägaren/hyresgästen ta tvisten vidare till domstol.
Så säkerställer du att bostaden blir ordentligt städad
För att undvika en missad flyttstädning finns några knep att ta till.
- Se till att du har gott om tid för städningen, räkna med ca 5-10 kvadratmeter per timme och person.
- Säkerställ att du har allt nödvändigt städmaterial hemma.
- Ordna barnvakt för eventuella barn så att du/ni kan städa i lugn och ro.
- Checka av alla städmoment på en lista.
- Fota eller filma lägenheten så att du har bevis på att städningen är ordentligt genomförd.
Vill du vara säker på att flyttstädningen sköts professionellt ー boka flyttstäd från en pålitlig flyttfirma. Tack vare rut-avdraget är flyttstädning ett prisvärt alternativ eftersom du kan dra av 50 procent av arbetskostnaden. Boka flyttstäd idag!