Först och främst, vad exakt är CRM och varför skulle du vilja ha ett? CRM står för Customer Relationship Management och är en teknologi för att hantera ett företags kundrelationer och interaktioner med kunder och leads.
Kommer du ihåg dina vänner och bekantas telefonnummer utantill nuförtiden? Jag kommer i princip bara ihåg mitt eget – om jag tänker riktigt hårt dyker kanske mina föräldrars och min bättre hälfts telefonnummer sakta men säkert upp. Föreställ dig att inte bara behöva hantera telefonnummer, utan även e-postadresser, kunddata, engagemangshistorik och affärsinsikter utan hjälp av någon form av pålitligt system.
Även om Customer Relationship Management kan verka som ett svårt koncept att greppa så är målet faktiskt ganska enkelt: att hålla alla dina kontakter enhetliga och uppdaterade. Eftersom vi vanligtvis arbetar i silos är det ibland svårt att veta exakt vad du och ditt team redan har diskuterat med en given kontakt; detta leder till dubbelarbete, irriterande felkommunikation och potentiellt förlorade affärer. Ett system för Customer Relationship Management (CRM-system) säkerställer att alla är på samma sida genom att lagra all interaktionshistorik och affärsrelaterad information på ett ställe.
I den här artikeln kommer vi att täcka allt du behöver veta om hur du använder CRM, varför du behöver en och hur du implementerar en för ditt företag.
Vad är ett CRM-system?
Så, vad är ett CRM-system? Det är ett CRM-system som hjälper dig att hantera alla dina och ditt teams kund- och kontaktdata. Det stöder försäljningsledning, levererar handlingsbara insikter, integreras med sociala medier och underlättar teamkommunikation. De flesta CRM:er är kompletta med mobilappar för iOS och Android också.
Hur fungerar ett CRM?
Customer Relationship Management, eller “Kundrelationshantering” på svenska, är vad “CRM” står för. Detta berättar dock inte hela historien. Utan designerad programvara utformad för att hålla koll på detaljerna är det lätt att köra vilse bland alla kalkylblad och olikartade informationssystem. Ett designerat CRM-system ett måste för företagare som vill förbättra relationerna med sina potentiella kunder, kunder och andra kontakter.
Den stora mängden data som du kan spåra för varje enskild användare i ett molnbaserat CRM-system är häpnadsväckande – och spännande. Låt oss titta på detaljerna:
Nyckelfunktioner i ett CRM-system
Olika CRM varierar i kostnad och komplexitet men delar i allmänhet några nyckelfunktioner. Målet med varje CRM-system är att spara tid för team på trivial datainmatning, bygga bättre relationer och upprätthålla de kontakter de skapar med sina leads och kunder.
Här är några funktioner på hög nivå som varje CRM behöver ha för att kunna utföra dessa mål:
Kontakthantering
Lagra viktiga kontaktuppgifter inklusive namn, adresser, telefonnummer och konton för sociala medier i en enhetlig databas.
Interaktionsspårning
Lägg till anteckningar och spåra interaktionshistorik för att alltid veta nästa steg med en kontakt.
Lead management
Omvandla fler potentiella kunder till kunder genom att identifiera, kvalificera och flytta leads genom ditt försäljningsflöde.
E-postintegration
Integrera med Gmail, Outlook och mer för att hantera och segmentera kontakter, samt förena kontakter över plattformar.
Dokumenthantering
Ladda upp dokument som är kopplade till kontakter och affärer till en centraliserad databas, vilket gör det lättare för ditt team att få tillgång till informationen.
Flödershantering
Skanna snabbt alla dina försäljningsflöden samt status/framsteg för varje enskilt steg i försäljningstratten.
Arbetsflödesautomatisering
Automatisera tråkiga uppgifter genom att skapa handlingsbaserade arbetsflöden eller skicka uppföljningspåminnelser för nästa steg.
Rapportering/analys
Få tillgång till rapporter om affärer eller försäljningsrepresentanter för att identifiera områden i din försäljningstratt som kan kräva din uppmärksamhet. Inte alla CRM är skapade lika. De flesta av dem bör dock tillhandahålla dessa nyckelfunktioner för att hjälpa dig att arbeta smartare, inte hårdare.
Fördelarna med att använda ett CRM
Effektiv programvara för Customer Relationship Management gör det möjligt för team att hantera kundinteraktioner och bygga bättre relationer utan all tidskrävande datainmatning.
Det hjälper också marknadsförings-, försäljnings- och kundtjänstteam att arbeta bättre tillsammans genom att utnyttja funktioner och funktioner som kan hjälpa alla att hålla koll på viktiga initiativ på olika avdelningar.
CRM-programvara erbjuder tre stora fördelar för ditt team:
- Enkel åtkomst till historisk kunddata. System för hantering av kundrelationer tillåter team och avdelningar att få tillgång till information om kunder och potentiella kunder överallt där de arbetar. Vissa CRM-lösningar låter sina användare synkronisera information över flera enheter, vilket ger den mest uppdaterade kundinformationen från alla åtkomstpunkter.
- Effektiviserat arbetsflöde. CRM-programvara låter användare standardisera vardagliga processer i samband med försäljning, marknadsföring och kundsupport för att förbättra samarbetet mellan team och avdelningar.
- Handlingsbara insikter. De flesta CRM-system är kompletta med funktioner för att framställa analyser och rapportering, vilket gör att användare kan skapa anpassningsbara instrumentpaneler och rapporter baserat på kunddata. Med dessa rapporter kan människor skapa segmenterade listor över kunder, spåra intäkter (potentiella och befintliga) och hantera personliga kampanjer.