
När det kommer till digital marknadsföring, finns beviset att det fungerar i den så kallade puddingen, menar Gabriel Ghavami. Enligt konsultföretaget McKinsey & Company är det nödvändigt att marknadsförare beskriver tillväxt och ROI samt använder data för att dra full nytta av nya sätt att marknadsföra.
– Försäljningsavdelningen kommer inte vilja lägga tid på att hantera ett stort antal leads som inte ger snabba avslut, ett viktigt råd är att förenkla köpprocessen genom att börja med de lägst hängande frukterna. Då visas resultaten snabbast också, säger Gabriel Ghavami, vd på GO MO Group.
Det bästa sättet att komma närmare kunderna är att förstå deras beteende, och det finns massor av tillgänglig information att analysera. Digital marknadsföring har skapat en enorm potential att skapa kreativa och revolutionerande sätt att hjälpa kunder komma närmare varumärket vilket marknadsföringen bör fokusera på.
– Allt handlar om kvalitet, inte kvantitet. I stället för att sälja bör man hjälpa kunder att köpa. För att sälja under och efter en kris behöver man skifta fokus och titta mer på marknadsföringens möjligheter utifrån det behov som finns på marknaden, inte utgå från säljambitionen som finns internt.
Kunder lägger mer och mer tid på research online, det är en förändring som är lika tydlig inom B2C som B2B vilket innebär att köp- och säljprocessen förändrats i grunden. All data visar att folk vill träffas, men köpare vill träffas mycket senare i köpprocessen, och inom B2B fattas endast 17 procent av köpbesluten i samband med ett möte.
– Att digitalisera marknadsföring och försäljning kan innebära att ta stora steg ut i det okända, och att förbereda organisationen och teamet för omställningen. Det är uppenbart att företag som kommer att lyckas i denna nya verklighet är de som förenklar köpprocessen för sina kunder i digitala kanaler, gör verksamheten transparent och fullt ut fungerar som en betrodd rådgivare.
Gabriel Ghavami är grundare till och vd på GO MO Group. Han är en aktiv förespråkare för att digitalisera sälj- och marknadsfunktionen och är en uppskattad föreläsare i ämnet.
GO MO Group AB erbjuder SEO och digitala marknadsföringstjänster till B2B-företag i Sverige, bland kunderna finns Volvo, Munters och Atlas Copco. Bolaget har 85 personer anställda på huvudkontor i Göteborg och utvecklingskontoret i Pune, Indien. GO MO Group startade 2013 och omsätter 30 MSEK med god lönsamhet. Sedan 2022 är GO MO Group en del av byrånätverket Collaboration Art.
Artikelförfattaren Magnus Sjöbäck är journalist och senior pr-konsult på Greatness PR